Hentet ved hjelp av ScreenHunter fra startsiden til Dropbox. |
I fjor tok jeg faget Norsk2 som har en egen IKT-del. På grunn av det faget og på grunn av innkjøp av ny mobiltelefon fikk jeg meg en brukerkonto på Dropbox. Siden da har den vært brukt flittig. Jeg har den samme "dropboxstasjonen" på min pc, på mobiltelefonen og på mammas pc. Grunnen til dette er at jeg uten å logge meg på nettversjonen har til en hver tid tilgang til filene som jeg har lagret på Dropbox. Jeg har også brukt det i forbindelse med innlevering av arbeidskrav. Har jeg vært usikker på kvaliteten på tekstene mine, eller trengt noen til å lese korrektur osv. så har jeg fått mamma til å åpne tekstfilen i Dropbox og lest over den.
På samling 1. nå i høst fikk jeg erfare en annen bruk av Dropbox som jeg ikke visste om. Siden vi på gruppe valgte å jobbe med hver våre oppgaver og lime alt sammen til slutt, ble det opprettet en felles mappe på Dropbox som alle hadde tilgang til på hver sin Dropbox uten å dele verken brukernavn eller passord. Dette var jo helt genialt! Det kan en lærer like gjerne gjøre med klassen sin, eller elever gjøre når de skal jobbe med prosjekter både på skolen og hjemme. Jeg skal i hvertfall huske på å bruke det ved en senere anledning.
Helt enig med din vurdering av Dropbox :-) Det har vært et fantastisk verktøy for meg og mine medstudenter til nå på lærerstudiene!
SvarSlettVeldig enig i det du skriver om dropbox, det er et veldig fint verktøy å bruke:-)Det var første gang for min del også på samling at jeg har opprettet en felles mappe på dropbox som vi alle kunne bruke, noe som fungerte veldig bra :-)Har tidligere bare brukt slike fellesdokument som man kan skrive på i google disk!
SvarSlettSå bra at dere prøver ut og får til. Aller best når erfaringene er så positive at de uten videre kan overføres til bedre (IKT-)praksis i skolen.
SvarSlettRune Krumsvik skriver i boka Praktisk Pedagogisk Utdanning, i kapittelet "Digital didaktikk for lærerstudenter", under overskrifta "Hvordan kan man heve den digitale kompetansen?", s. 600/601: "Spørsmålet som likevel melder seg, er hvordan man skal få uformell læring til å bli en integrert praksis i lærerutdanningene. Kanskje kan man lære av praksisfeltet. Alle som kjenner skolen, vet at uformell læring skjer i mange sammenhenger blant lærere. En studie viser at lærere lærer best ved interaksjon og "learning by doing". Man kan spørre seg hvordan dette arter seg for lærerutdanneren/lærerstudenten både på og utenfor høyskolene/universitetene når det gjelder praktisk bruk av IKT og digital kompetanseheving. Når lærere erfarer at de lærer mye av hverandre - ser da lærerutdannere/lærerstudenter det på samme måte? Og er det mulig å utvikle bærekraftige praksisfellesskap for lærerstudenter både på campus, via nettet og i praksisperioder?
Ja - innlegget med kommentarer bekrefter et godt eksempel.